Alla inlägg under juli 2010

Av Heléne - 22 juli 2010 19:13

Direkt när jobbet slutade på fredagen åkte vi iväg med husbilen på semester. Vårt första stopp var hos fam Homelius - Stensson i Helsingborg. Eftersom jag jobbat över en del så var de odentligt hungriga när vi kom några timmar senare än planerat. Men det är alltid lika kul att träffa dem. I år hade de skrivit en skylt och satt upp på grinden eftersom vi övernattar hos dem första natten varje år.


I Tyskland åkte vi till Rüdesheim i Rhendalen. Det var jättefint och vi gillar ju att åka runt till olika vingårdar och prova viner så det var en positiv överraskning. I vanliga fall blåser vi bara förbi det underskattade Tyskland, vilket är dumt. Vi åkte linbana över vinodlingar samtidigt som vi knäckte en flaska bubbel. Jättefint ..... och gott! På Schloss Johannesberg där vi testade finare viner var det träff för 25 !!! Ferrari Dinos. Den synen passade mig perfekt   


Vi fortsatte till Alsace i Frankrike där vi möttes att ett ruskigt oväder men som dagen efter gick över till otrolig hetta istället. Alsace är ett av få vinområden som vi inte besökt tidigare i Frankrike. Egentligen visste vi inget om det men blev återigen positivt överraskade av alla mysiga byar som var uppbyggda av gamla, sneda och vinda korsvirkeshus. Det var helt overkligt. Precis som att kliva in på Disneyland eller i en Harry Potter-film. Helt otroligt....och det bästa var att folk fortfarande bodde i husen. Även i Alsace åkte vi runt för att prova viner på olika vingårdar. Vi bodde i Colmar och besökte t ex Kaysersberg och Ribeauvillé. I det sistnämnda köpte jag en "pinne" för hela min reskassa. Den retade och skojade ungarna mig för på hela vägen. Men jag älskar primitiv konst och jag ångrar mig inte det minsta.


Från Colmar hade vi bara 16 mil till vårt älskade Luzern i Schweiz. Ingen sommar utan ett besök i Luzern och chokladinköp för hundratals kronor. Jag brukar alltid köpa en klänning på rea där men i år tog jag mig lite mer tid i min favvoaffär så det blev en hel garderob. Fina moderiktiga kläder till Ullaredspriser i det annars så dyra Schweiz. Ja, Luzern är verkligen underbart som en saga. Mmmmmmm....!


Imorgon bär det av på en rundresa till Kina med min syster och hennes familj. Det blir en upplevelse!


Nu har det gått ca 2 mån sedan jag skrev senast. Förutom resor har det hänt massor under den här tiden. Jag har bl a varit med på Eksjö Stadslopp med Eksjöhus i maj som jag aldrig trodde skulle bli sant. Men det var riktigt kul. Jag har varit ute och gått mycket med Maria R och Nathalie. Midsommar firade vi vid Läckö Slott med våra vänner från Göteborg - Nancy och Anders & Co. Coverfestivalen i Nässjö var en riktig höjdare som jag hoppas återkommer nästa år. Och mycket mer därtill.


   


   


   


     


   


     


   


   




       


 



 

 


 

        

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards