Inlägg publicerade under kategorin Europa

Av Heléne - 22 juli 2010 19:13

Direkt när jobbet slutade på fredagen åkte vi iväg med husbilen på semester. Vårt första stopp var hos fam Homelius - Stensson i Helsingborg. Eftersom jag jobbat över en del så var de odentligt hungriga när vi kom några timmar senare än planerat. Men det är alltid lika kul att träffa dem. I år hade de skrivit en skylt och satt upp på grinden eftersom vi övernattar hos dem första natten varje år.

I Tyskland åkte vi till Rüdesheim i Rhendalen. Det var jättefint och vi gillar ju att åka runt till olika vingårdar och prova viner så det var en positiv överraskning. I vanliga fall blåser vi bara förbi det underskattade Tyskland, vilket är dumt. Vi åkte linbana över vinodlingar samtidigt som vi knäckte en flaska bubbel. Jättefint ..... och gott! På Schloss Johannesberg där vi testade finare viner var det träff för 25 !!! Ferrari Dinos. Den synen passade mig perfekt

Vi fortsatte till Alsace i Frankrike där vi möttes att ett ruskigt oväder men som dagen efter gick över till otrolig hetta istället. Alsace är ett av få vinområden som vi inte besökt tidigare i Frankrike. Egentligen visste vi inget om det men blev återigen positivt överraskade av alla mysiga byar som var uppbyggda av gamla, sneda och vinda korsvirkeshus. Det var helt overkligt. Precis som att kliva in på Disneyland eller i en Harry Potter-film. Helt otroligt....och det bästa var att folk fortfarande bodde i husen. Även i Alsace åkte vi runt för att prova viner på olika vingårdar. Vi bodde i Colmar och besökte t ex Kaysersberg och Ribeauvillé. I det sistnämnda köpte jag en "pinne" för hela min reskassa. Den retade och skojade ungarna mig för på hela vägen. Men jag älskar primitiv konst och jag ångrar mig inte det minsta.

Från Colmar hade vi bara 16 mil till vårt älskade Luzern i Schweiz. Ingen sommar utan ett besök i Luzern och chokladinköp för hundratals kronor. Jag brukar alltid köpa en klänning på rea där men i år tog jag mig lite mer tid i min favvoaffär så det blev en hel garderob. Fina moderiktiga kläder till Ullaredspriser i det annars så dyra Schweiz. Ja, Luzern är verkligen underbart som en saga. Mmmmmmm....!

Imorgon bär det av på en rundresa till Kina med min syster och hennes familj. Det blir en upplevelse!

Nu har det gått ca 2 mån sedan jag skrev senast. Förutom resor har det hänt massor under den här tiden. Jag har bl a varit med på Eksjö Stadslopp med Eksjöhus i maj som jag aldrig trodde skulle bli sant. Men det var riktigt kul. Jag har varit ute och gått mycket med Maria R och Nathalie. Midsommar firade vi vid Läckö Slott med våra vänner från Göteborg - Nancy och Anders & Co. Coverfestivalen i Nässjö var en riktig höjdare som jag hoppas återkommer nästa år. Och mycket mer därtill.

Av Heléne - 7 oktober 2009 20:06

Så var vi redan hemma igen. Det går så fort när man bara åker 4 dagar och får endast 2,5 dagar i London. Men bättre än inget. Vi bodde vid London Eye och Westminster Bridge. På Park Plaza County Hall - ett år gammalt kanonhotell med supertrevlig personal och mitt i smeten. Bor gärna på samma hotell igen. Resan ner var fruktansvärd och troligen den värsta flygningen, av 213 st, som jag varit med om. Det var oväder när vi startade och det fick sina konsekvenser. Barnen var rädda att det skulle störta och jag var nära att tuppa av, av suget. Vi visste inte om vi lyfte eller tappade höjd. Usch! Barnen sa - Lova att vi aldrig behöver flyga igen, mamma!! Då förstår ni. Hemresan var som bomull. Så kanske de har förlåtit mig att jag återigen dragit iväg med dem.

Vi hann se och uppleva London Eye, Madame Tussauds, Harrods, Picadilly Circus, Oxford Street och lite till. Men det tar alldeles för lång tid att gå 4 personer och gå mellan alla tunnelbanebyten. De andra gångerna vi varit där har vi hunnit mycket mera. Vi hade planerat att åka till Jamie Olivers restaurang - Fifteen. Men eftersom man var tvungen att äta 5-rättersmeny för ca GBP 70 per person så tyckte vi att det kostade mer än det kanske skulle smaka. Det fick bli en sushi restaurang istället. Yo Sushi! Den var häftig!Eftersom London har varit väldigt varmt under hösten är alla träden fortfarande gröna. Vi får nog åka dit om ett par veckor igen!Flört

Av Heléne - 17 september 2009 15:21

På lördag fyller Uffe år. Då ska han få en resa till London i present. Eftersom han inte läser min blogg är det ofarligt att skriva om det här. Vi åker om några veckor och det blir bara ett kort besök. Vill inte att barnen ska ta ledigt mer än nödvändigt från skolan. Funderar på om jag kan få tag i fotbollsbiljetter. Det skulle nog han gilla!Glad

Av Heléne - 28 juli 2009 18:07

Varje sommar åker vi med husbilen neråt Europa. Våra favoritländer Schweiz och Österrike är givna, men sedan varierar vi mellan Frankrike, Italien eller Kroatien. I år började vi i Luzern i Schweiz. Vi älskar denna plats och det är faktiskt sagolikt vackert. Att gå över träbron från 1300-talet, strosa i den lagom stora sta´n, se slottet Michael Jackson vill köpa, åka båt på Vierwaldstätter See och åka högt upp i bergen. Allt är suveränt!

Iår var vädret inte så bra så vi bröt upp lite tidigare.

Genom Lichtenstein mot Österrike. Där var samma tråkiga väder så vi var bara i vår favvoplats - Zell am See och Saalfelden där vi brukar åka sommarrodeln. Snabbt uppbrott och vidare till Bled i Slovenien. Superfin sjö med klart, friskt, turkost badvatten. Härligt!

Når slutligen Rovinj i Kroatien. Bor på Vestar Camping. Perfekt plats - 40 m från havet, 40 m från stora poolen och 40 m från toaletterna. Kunde inte få en bättre campingplats. Men dyrt, över 600 kr/natt och efter 4 nätter var den bokad och vi gav oss av till Vrsar där min syster, Simon o Adam var. Får bra plats även på denna camping. Stan är mysig och maten bra. Varje kväll gick vi i de gamla slingrande gränderna upp till toppen. Där fanns många fotomöjligheter. Vi badade en del men vi är inte den stora bad-o-sol-familjen, så ett par timmar om dagen räcker gott för oss. Dessutom är det väldigt stenigt och hårt vid Kroatiens badplatser så man får nog av de också. Slutligen kom Nancy och Anders ner med sina barn o goa hunden - Sally. Vi väntade länge på att de skulle komma. När de slutligen kom fick vi bara ett par dagar tillsammans innan vi var tvugna att bryta upp och åka hemåt.

Egentligen skulle vi åkt till Prag men vi ändrade resrutt och åkte tillbaka till Österrike igen. Stannade en dag i Zell am See för att sola och bada och äta apfelstrudel. Om vi inte fick så mycket färg i Kroatien så fick vi det här. Vädret var kanon och vi blev pepparkakor efter bara en dag. Härligt att kunna bada i en ren, klar o frisk sjö samtidigt som man kan se snön uppe på Kitzsteinhorn i Kaprun. Med en klump i halsen lämnar jag Z am S. Men det är bara jag som inte vill hem. De andra har längtat hem i flera dagar. Jag kunde varit ute lika länge till. Kör norrut 105 mil innan vi ger oss för att sova och når Småland på em dag 2. Hämtar Simpson hos mormor o morfar där han haft det jättebra. Så det var inte bara jag som tyckte det var "tråkigt" att komma hem, igen!

Av Heléne - 20 maj 2009 18:40

Jag är inte speciellt förtjust i Mallorca på sommaren. Ön är packad med turister och massa krims-krams affärer. Men att åka dit på våren är helt underbart. Man kommer närmare lokalbefolkningen (som jag gillar). Luften är härlig och träden är gula och orangea av citroner och apelsiner. (Ni vet jag gillar ju "LemonTrees"). Färgen på ön är ljusgrön med inslag av alla vilda blommor, mest gula, och alla primörer smakar fantastiskt.

För två år sedan gav jag min mamma en resa till Mallorca i födelsedags-present. Bara vi två åkte och gjorde en massa grejer som vuxna gillar. Resa runt och upptäcka och njuta av ön, äta gott på fina restauranger, shoppa loss i Palma, sola en stund, kolla konst, t o m gå in i den jättelika katedralen i Palma. Bara njuta några dagar. Jag tog med henne till en av mina favoritplatser - Deija, för att visa henne byn men mest för att köpa en speciell kaka som jag bara träffat på just där. För några år sedan sprang Uffe och jag på Goldie Hawn i grannbyn. Hon var precis likadan som hon är i sina filmer. Kändisarna som har hus i dessa trakter är många. Mallorca på våren - det rekommenderar jag verkligen.

I´m not so fond of Mallorca during summer. Spring, on the other hand, is marvellous. Beautiful colors from all flowers, lemons and oranges. Not crowded from tourists and no nick-nack-garbage stores. I gave my mum a trip to Mallorca as a birthday gift. We went there and had a great time doing just "adult-stuff". Fine dining, exploring, shopping, checking out the huge cathedral in Palma and lots more. I took her to Deija, one of my favourites, to show her the village but also mostly to buy a certain cookie that I´ve only seen there. Many mega superstars have houses around this area. A few years ago, Ulf and I ran in to Goldie Hawn. She was exactly the same way as you see her in her movies. I really recommend Mallorca in springtime.