Inlägg publicerade under kategorin Asien

Av Heléne - 8 augusti 2010 14:31

I veckan avslutade jag en resa till Kina. Eftersom jag tog över 1000 bilder är det svårt att bara välja ut ett fåtal. Därför delar jag upp resan i två delar.

Vi åkte nattflyget till Peking där Eskil, vår 25-årige guide från Svensk-Kinesiska, mötte oss. Programmet började med en rivstart. Vi åkte direkt till Himmelens Tempel efter att vi ätit lunch. Alla måltider utan frukost åts med pinnar så det var bara att hugga i från början. Himmelens Tempel är ett detaljrikt, färgglatt byggnadsverk................som ser ut som de flesta andra som härstammar från kejsartiden. Dagen avslutades på en marknad där man kunde handlat hur mycket som heslt. Jag börjar inse att jag har tagit med mig alldeles för mycket i resväskan även om jag reser lätt.

Besök på Himmeslka Fridens torg och Förbjudna staden kändes speciellt. Men byggnaderna tog aldrig slut. När man gått igen en så kom näst o nästa o alla såg nästan likadana ut. Tänk att gå vilse här. På ett sidenväveri köper jag en sidenjacka och ett silketäcke o tillhörande kudde. Nu återstår Pekingoperan som jag längtat till i flera år. Men..............det hade jag inte behövt göra. Det hade räckt med 5 min i det oväsendet. Puh!

Provar 1000-åriga ägg. Vitan är genomskinligt mörkbrun och med gråsvart äggula. Bäst att ta det lite försiktigt. Kollar in en cloissoné tillverkning. Inte min stil men hantverket är fantastiskt och det gör föremålen dyra. En stor vas vi såg kostade 1,5 milj kronor. Färden går vidare till Andarnas väg, som leder mot Minggravarna och slutligen Kinesiska Muren. Det är en STOR dag. Vi går den svåra biten på muren och det är mycket brant på sina ställen. Men vad gör det!? Vi är fulla av energi denna speciella dag. Så vi klättrar till 888 m ö h.

Vi börjar morgonen i en park mitt i Peking där det är full aktivitet på folk i alla åldrar men mest gamla. De utför taiqi och många andra olika övningar. Fantastiskt att se hur viga och allerta de är. Fortsätter till en pärlbutik där jag köper mina livs första pärlor. Svarta rekommenderades jag till min naturliga färg. Men i själva verket är de i skiftande mörkt lila och skimrar mot grönt i vissa lägen. Kul! Sommarpalatset, dit kejsaren flydde under varma sommarmånader, är fint. Här finns en sjö där bl a marmorbåten ligger fast ankrad och världens längsta dekorerade pelargång på hela 710 m. Det här är ett populärt utflyktsmål för kineserna själva. Lunchen käkar vi hemma hos en familj i hutongerna. Intressant och mkt gott. Därifrån åker vi en tur med cykelrickshaws i gränderna. Stannar vid trumtornet och kämpar de 79 höga, branta trappstegen till toppen där vi upplever en trumshow som förr talade om klockan. Killarna slog på jättetrummor. det var riktigt maffigt. Middag på en mongolisk restaurang.

Väcktes innan tuppen vaknar redan 5.00 am. Puh! Tar morgonflyget ner till Xian. Tar ca 2 tim. Här är lika hett som i Peking. Vid stadsmuren vaälkomnas vi av dansare och andra uppträden. En guldnyckel lämnas till oss var och en i samband med ett välkomstbrev. Häftigt! Vi går ett stycket på muren som byggdes under Mingdynastin. Den är 1,4 mil lång. Här kan man även hyra cyklar och cykla runt om man vill. Lunch på ett flott hotell med bl a en man som tillverkar färska nudlar allt eftersom man äter dem. Vidare till Shaanxis museum som har landets finaste samlingar av historiska fynd. Vidare till närbelägna Vildgåspagoden från år 654. En man lär oss lite om kalligrafi och kinesiska tecken.

Snabbdusch och sen iväg på en dansföreställning från tangdynastin. Kanonfint! Middagen bestod av enbart dumplings och efter ett antal så börjar de nästan sitta fast i gommen. Xian är en fin stad även nattetid. Här bor 6 milj mot Pekings 13 miljoner och får inte ens kallas för storstad. Puh!

Besöker en jadefabrik där de gör fantastiska konsthantverk. Men det är inte min stil så inga inköp. Nu kommer en stor händelse: Besöka och uppleva terracottaarmén i Xian. Det tog 36 år och 700.000 man att färdigställa armén. Intressant att se hur de grävt fram största delarna av de 8000 soldaterna som hittades först 1974 av några bönder som skulle gräva en brunn. En av männen signerade min bok.

Eftersom vi har tid över går vi till ett Tea House där vi får vara med om en traditionell teaceremoni och provsmaka 4 sorter. Tillbaka till flyget som tar oss till Guilin. 2 tim smidig flygning tar oss till något som liknar Las Vegas och vi funderar på om piloten kört fel.

Forsättning följer...............

Av Heléne - 2 oktober 2009 18:34

När jag lärt mig att scanna in bilder ska jag skriva om Thailand, Bali, Singapore, Maldiverna och lite andra platser i Asien.