Av Heléne - 3 oktober 2010 11:59

Om ett par dar så är det dags att ge sig ut på en liten speciell upplevelse. Maskerdbröllop på Disneyland i Los Angeles. Mellansystern, i den familjen jag bodde som utbytesstudent för en herrans massa år sedan, ska gifta sig. De har bestämt sig för att ha ett venetianskt maskeradbröllop på Disneyland där alla gäster bl a måste bära mask för att komma in.

Men först blir det en tur till San Francisco och Los Altos förstås. Napa Valley är ju också givet när man åker över annars har man liksom inte varit där. Tack vare Facebook har jag åter fått kontakt med Emmanuel Bouyssounouse som jag ska träffa uppe i SFO någon dag. 12 dagar blir lite kort tid men annars blir det nog bra. Bekymret är bara att Bin Ladin och Al Qaida är ute och ställer till det ute i världen. Särskilt oroande eftersom jag ska flyga via London. Håll tummarna att allt går bra!!  Kram

Av Heléne - 8 augusti 2010 17:25

Nu har vi varit iväg en vecka. Rysligt vad tiden går fort. Guilin är vackert och exotiskt men på kvällarna blinkar alldeles för många Las Vegas-lampor. Här är mycket mer moppar än bilar till skillnad från Peking. Dagen börjar med ett besök i Rörflöjtsgrottan med stalagmiter och stalagtiter, som sträcker sig 240 m in i berget. Även här är de glada över färgade lampor. Effektfullt men allt det genuina försvinner.

Besök på teodling och teinstitut. Här gör vi besök i plantagen och får följa bladen till framställning av riktigt tea. Här pratar vi högkvalitativa varor och priserna är också därefter. Upplever en riktigt proffsig teaceremoni. Underbart!

4 av oss åker på fotmassage/zonterapi. Mycket skönt och vi önskar tiden stod stilla. Kvällen avslutas med att vi åker ut på Lifloden för att följa fiskare som använder flottar och skarvar (fåglar) för att fånga fisk. Det regnar och vi blir riktigt våta.

Bussen tar oss Mopan Hill Warf där vår kryssningsbåt utgår och som ska ta oss utmed Lifloden ner till Yangshou. Det regnar och är dimmigt. Nåväl, det är nästan magiskt att åka jämte alla sockertoppsberg som kantar floden. Dimmorna ligger som slöjor mellan topparna. De 4 tim går fort trots att lunchen inte var så god här. Vi springer ut och in för att fota. Plötsligt dyker värden upp med en STOR flaska och undrar om vi vill köpa ormsprit. Magen vänder sig när jag ser alla ormar som ligger på botten av flaskan. Båten anländer Yangshou och vi möts av golfbilar som tar oss upp till stan där andra fordon väntar som ska ta oss ut på landsbygden. Här är vackert!! Jättemysigt! Besök i ett inhemskt hus som var 300 år gammalt. Gumman som bodde där var jättegullig.

Ut på stan för att göra diverse små inköp m Mita och Ola. Egfter den goda middagen åker vi till en föreställning som är....................finns inte ord. Jag ska försöka beskriva. Scenen är ENORM i och kring Lifloden med 9 sockertoppsberg i bakgrunden som lyses upp effektivt. Sanjie Liu är koreograf. Han gjorde även invigningen till OS i Peking. 600 aktörer deltar i showen som handlar om minoritetsfolk i Kina. Uppsättningen kostar totalt ca 1,5 miljarder kronor. Då får ni lite hum om vad som gäller. Fantastiskt! Tyvärr var det för mörkt för att ta bilder. Jag får inte fram ett ord efter föreställningen utan sitter bara o gapar i regnet. Wow!!

När vi nu passerat juli och kommit in i augusti återvänder vi till Peking. Den gemensamma resan är officiellt över och vi ska nu klara oss mest på egen hand. Landskapet utanför bussfönstret är jättefint när vi åker Yangshou - Guilin. Flyger till Peking och går sedan för att äta på Pizza Hut med Mita o dom.

Vaknar på morgonen och mår jättedåligt. Klarade inte pizzan i går kväll efter den lätta kinesiska maten vi ätit i snart 2 veckor. Trots detta åker jag med Mita o dom till Fågelboet och de övriga OS-byggnaderna. Idag ska alla inköp göras men efter några minuter på marknaden återvänder jag själv till hotellet för att gå till sängs. Jag mår riktigt dåligt. Asar mig ner till zonterapin men det blir en hemsk plåga eftersom jag mår dåligt i varje del av kroppen. På kvällens avskedsmiddag, med Pekinganka, svartnar allt för mig och jag tar en taxi tillbaka till hotellt. Skulle aldrig åkt med från början. Ingen bra avslutning på en fantastisk resa som klaffat i alla led. Jag rekommenderar verkligen Svensk-Kinesiska och vår guide Eskil var fantastisk. Likaså våra lokalguider. Fortfarande idag mår jag dåligt och har ingen ork och jag undrar när jag ska få bli frisk igen!?

Av Heléne - 8 augusti 2010 14:31

I veckan avslutade jag en resa till Kina. Eftersom jag tog över 1000 bilder är det svårt att bara välja ut ett fåtal. Därför delar jag upp resan i två delar.

Vi åkte nattflyget till Peking där Eskil, vår 25-årige guide från Svensk-Kinesiska, mötte oss. Programmet började med en rivstart. Vi åkte direkt till Himmelens Tempel efter att vi ätit lunch. Alla måltider utan frukost åts med pinnar så det var bara att hugga i från början. Himmelens Tempel är ett detaljrikt, färgglatt byggnadsverk................som ser ut som de flesta andra som härstammar från kejsartiden. Dagen avslutades på en marknad där man kunde handlat hur mycket som heslt. Jag börjar inse att jag har tagit med mig alldeles för mycket i resväskan även om jag reser lätt.

Besök på Himmeslka Fridens torg och Förbjudna staden kändes speciellt. Men byggnaderna tog aldrig slut. När man gått igen en så kom näst o nästa o alla såg nästan likadana ut. Tänk att gå vilse här. På ett sidenväveri köper jag en sidenjacka och ett silketäcke o tillhörande kudde. Nu återstår Pekingoperan som jag längtat till i flera år. Men..............det hade jag inte behövt göra. Det hade räckt med 5 min i det oväsendet. Puh!

Provar 1000-åriga ägg. Vitan är genomskinligt mörkbrun och med gråsvart äggula. Bäst att ta det lite försiktigt. Kollar in en cloissoné tillverkning. Inte min stil men hantverket är fantastiskt och det gör föremålen dyra. En stor vas vi såg kostade 1,5 milj kronor. Färden går vidare till Andarnas väg, som leder mot Minggravarna och slutligen Kinesiska Muren. Det är en STOR dag. Vi går den svåra biten på muren och det är mycket brant på sina ställen. Men vad gör det!? Vi är fulla av energi denna speciella dag. Så vi klättrar till 888 m ö h.

Vi börjar morgonen i en park mitt i Peking där det är full aktivitet på folk i alla åldrar men mest gamla. De utför taiqi och många andra olika övningar. Fantastiskt att se hur viga och allerta de är. Fortsätter till en pärlbutik där jag köper mina livs första pärlor. Svarta rekommenderades jag till min naturliga färg. Men i själva verket är de i skiftande mörkt lila och skimrar mot grönt i vissa lägen. Kul! Sommarpalatset, dit kejsaren flydde under varma sommarmånader, är fint. Här finns en sjö där bl a marmorbåten ligger fast ankrad och världens längsta dekorerade pelargång på hela 710 m. Det här är ett populärt utflyktsmål för kineserna själva. Lunchen käkar vi hemma hos en familj i hutongerna. Intressant och mkt gott. Därifrån åker vi en tur med cykelrickshaws i gränderna. Stannar vid trumtornet och kämpar de 79 höga, branta trappstegen till toppen där vi upplever en trumshow som förr talade om klockan. Killarna slog på jättetrummor. det var riktigt maffigt. Middag på en mongolisk restaurang.

Väcktes innan tuppen vaknar redan 5.00 am. Puh! Tar morgonflyget ner till Xian. Tar ca 2 tim. Här är lika hett som i Peking. Vid stadsmuren vaälkomnas vi av dansare och andra uppträden. En guldnyckel lämnas till oss var och en i samband med ett välkomstbrev. Häftigt! Vi går ett stycket på muren som byggdes under Mingdynastin. Den är 1,4 mil lång. Här kan man även hyra cyklar och cykla runt om man vill. Lunch på ett flott hotell med bl a en man som tillverkar färska nudlar allt eftersom man äter dem. Vidare till Shaanxis museum som har landets finaste samlingar av historiska fynd. Vidare till närbelägna Vildgåspagoden från år 654. En man lär oss lite om kalligrafi och kinesiska tecken.

Snabbdusch och sen iväg på en dansföreställning från tangdynastin. Kanonfint! Middagen bestod av enbart dumplings och efter ett antal så börjar de nästan sitta fast i gommen. Xian är en fin stad även nattetid. Här bor 6 milj mot Pekings 13 miljoner och får inte ens kallas för storstad. Puh!

Besöker en jadefabrik där de gör fantastiska konsthantverk. Men det är inte min stil så inga inköp. Nu kommer en stor händelse: Besöka och uppleva terracottaarmén i Xian. Det tog 36 år och 700.000 man att färdigställa armén. Intressant att se hur de grävt fram största delarna av de 8000 soldaterna som hittades först 1974 av några bönder som skulle gräva en brunn. En av männen signerade min bok.

Eftersom vi har tid över går vi till ett Tea House där vi får vara med om en traditionell teaceremoni och provsmaka 4 sorter. Tillbaka till flyget som tar oss till Guilin. 2 tim smidig flygning tar oss till något som liknar Las Vegas och vi funderar på om piloten kört fel.

Forsättning följer...............

Av Heléne - 22 juli 2010 19:13

Direkt när jobbet slutade på fredagen åkte vi iväg med husbilen på semester. Vårt första stopp var hos fam Homelius - Stensson i Helsingborg. Eftersom jag jobbat över en del så var de odentligt hungriga när vi kom några timmar senare än planerat. Men det är alltid lika kul att träffa dem. I år hade de skrivit en skylt och satt upp på grinden eftersom vi övernattar hos dem första natten varje år.

I Tyskland åkte vi till Rüdesheim i Rhendalen. Det var jättefint och vi gillar ju att åka runt till olika vingårdar och prova viner så det var en positiv överraskning. I vanliga fall blåser vi bara förbi det underskattade Tyskland, vilket är dumt. Vi åkte linbana över vinodlingar samtidigt som vi knäckte en flaska bubbel. Jättefint ..... och gott! På Schloss Johannesberg där vi testade finare viner var det träff för 25 !!! Ferrari Dinos. Den synen passade mig perfekt

Vi fortsatte till Alsace i Frankrike där vi möttes att ett ruskigt oväder men som dagen efter gick över till otrolig hetta istället. Alsace är ett av få vinområden som vi inte besökt tidigare i Frankrike. Egentligen visste vi inget om det men blev återigen positivt överraskade av alla mysiga byar som var uppbyggda av gamla, sneda och vinda korsvirkeshus. Det var helt overkligt. Precis som att kliva in på Disneyland eller i en Harry Potter-film. Helt otroligt....och det bästa var att folk fortfarande bodde i husen. Även i Alsace åkte vi runt för att prova viner på olika vingårdar. Vi bodde i Colmar och besökte t ex Kaysersberg och Ribeauvillé. I det sistnämnda köpte jag en "pinne" för hela min reskassa. Den retade och skojade ungarna mig för på hela vägen. Men jag älskar primitiv konst och jag ångrar mig inte det minsta.

Från Colmar hade vi bara 16 mil till vårt älskade Luzern i Schweiz. Ingen sommar utan ett besök i Luzern och chokladinköp för hundratals kronor. Jag brukar alltid köpa en klänning på rea där men i år tog jag mig lite mer tid i min favvoaffär så det blev en hel garderob. Fina moderiktiga kläder till Ullaredspriser i det annars så dyra Schweiz. Ja, Luzern är verkligen underbart som en saga. Mmmmmmm....!

Imorgon bär det av på en rundresa till Kina med min syster och hennes familj. Det blir en upplevelse!

Nu har det gått ca 2 mån sedan jag skrev senast. Förutom resor har det hänt massor under den här tiden. Jag har bl a varit med på Eksjö Stadslopp med Eksjöhus i maj som jag aldrig trodde skulle bli sant. Men det var riktigt kul. Jag har varit ute och gått mycket med Maria R och Nathalie. Midsommar firade vi vid Läckö Slott med våra vänner från Göteborg - Nancy och Anders & Co. Coverfestivalen i Nässjö var en riktig höjdare som jag hoppas återkommer nästa år. Och mycket mer därtill.

Av Heléne - 16 maj 2010 20:54

I början av månaden var vi ett gäng tjejer från Eksjöhus som åkte till Jönköping för att delta i Vårruset. Det var en skitkul folkfest och inte alls jobbig, förutom alla saktfärdiga kärringar som hamnat i fel bås (läs grupp). Det blir nog till att åka nästa år också.

28 maj ska vi delta i Stadsloppet i Eksjö. Eftersom vi är hela 29 pers (7 lag) från Eksjöhus så uppmärksammade lokaltidningen oss och skrev ett reportage med en stor rolig bild för att få fler företag att utmana oss. Vi har skrattat många gånger åt bilden men lite får man bjuda på. Det ska bli kul att delta!

Av Heléne - 16 maj 2010 20:14

Jag har länge varit lat och inte gjort några nya inlägg så därför gör jag två på en gång. Kolla bara den här verandan........... en sån skulle inte ....göra ont! =) <3 <3

Av Heléne - 16 maj 2010 19:44

Hemkommen från ett köldslaget  men vackert Österlen. Vi har varit med husbilen för att uppleva våren men det var kallare o blötare i Skåne än här hemma. Men växtligheten har kommit mycket längre. Vi har åkt delar av Matrundan som pågår under Kristi Himmel. Besök har gjorts på  Kiviks Musteri, Ingelsta Kalkon, Sparrisodlare, keramiker, Olssons Skafferi, Orelunds, Mandelmanns Trädgårdar mm,  men bäst av allt var Österlen Choklad. De tillverkar riktigt högklassig, underbar choklad som vi smackade i oss på nolltid. Mums!! <3 Frosseri i gourmetmat är bara förnamnet  när vi besöker Österlen. För då måste allt provas. Våra favvoställen att äta på är bl a Kärnhuset och Olssons Skafferi. Vi kör gärna flera extramil bara för att köpa tomater på Orelunds odling. Det är inte för inte som de vunnit priser och levererat till Nobelmiddagen. Mums!!

Sen har vi ju Jeppson som är ett annat frosseri......nämligen i Odd Molly. Det var så många jag ville ha så det var bara att smita innan plånboken fick ett djupt hål.

Istället blev jag väldigt praktisk och gick o köpte mig ett Tenson regnställ istället. Det kan väl kallas karaktär!?? =)

Av Heléne - 11 april 2010 19:31

Nu har jag bestämt mig! Det tog högst 5 min. Jag åker med min syrra m familj till Kina i sommar. Nu tänker jag inte krusa min familj längre.

Den här veckan har jag gått o gått. Det började med att jag ville testa den nya stegmätaren från jobbet o sen bara fortsatte det. Tävlingen börjar först i morgon så då gäller det att inte glömma sätta på sig mätaren. Det ska bli kul! Sedan har det gett resultat på vågen också. Så om jag inte gör bort mig innan onsdag så ska jag ha kommit till min målvikt o under den t o m. Men det finns yttre omständigheter som påverkar också så vi får se.

Jag är också anmäld till både Eksjö Stadslopp och Vårruset i Jönköping. Det är tillsammans med mitt jobb så det ska bli jättekul. Jag ser verkligen fram emot det.

Måste också berätta att idag såg jag en gammal man som var ute på promenad med sin hund. De såg precis likadana ut både i ansikte och frisyr. Där stämde verkligen "sådan husse sådan hund". Ha de´gott!!