Direktlänk till inlägg 19 april 2009

Kenya 2005 - Hos masaierna i Masai Mara samt Lake Nakuru

Av Heléne - 19 april 2009 20:17

I 27 år väntade och längtade jag att få åka till Kenya för att träffa masaierna och vara ute på en riktig safari. 27 år tog det att övertala någon att följa med. Mitt sörsta intresse är ju att få träffa stamfolk runt om i världen. Så det var en STOR dag att äntligen få åka dit. Vi flög till Nairobi. Första steget i Kenya och jag kände mig som hemma. Jag har alltid trivts i Afrika. Så pass att jag en tid bodde i Gambia. Vi åkte med egen safaribil och chaufför genom Rift Valley till Masai Mara. Vägarna var otroligt dåliga. Så dåliga att de inte går att beskriva. Kroppen värkte efter alla pareringar och guppande i hålorna. Men vad gjorde det när vi äntligen nådde vårt mål - Masai Mara. Fantastiskt! Vi åkte på flera game drives och såg tusentals djur. Det var lätt att komma dem riktigt nära utan att vara påträngande. Masai Mara är det lejontätaste området i världen. Vi såg 20 st under våra 4 game drives. Otroligt! Men mest av allt älskar jag zebror och giraffer. De är så fina.

Att få komma hem till masierna var enormt intressant. De dansade kring oss och sjöng. Männen satte på oss en hatt av lejonman som enbart används vid ceremoniella tillställningar. De gjorde sina karaktäristiska och fantastiska masaihopp. Kvinnorna sjöng och dansade för oss men höll sig sedan i bakgrunden. Deras hus kallas manyattas och är byggda av trädgrenar, koskit och lera. Eld görs upp genom att snurra en trädpinne - varje dag. De vaktar sin boskap och jagar till fots med spjut. De klär sig alltid i rött för att synas på långt håll på savannen. (Dessutom gillar inte lejon rött, vill jag minnas, om de nu inte är färgblinda)!? En av de viktigaste dagarna i mitt liv!

Från Masai Mara fortsatte vi till Lake Nakuru som var grönt o kuperat i raka motsatsen till Mara. Lake Nakurus stränder var rosafärgade av 2 miljoner flamingos. De lät som små flygplan. Helt otroligt! Här fick vi också uppleva vit o svart noshörning och många, många andra djur. När vi återvände till Nairobi möttes vi av jättelika, blommande jakarandaträd som färgade naturen lila. Vilken upplevelse.


 
 
nancy

nancy

21 april 2009 03:03

Otroligt många fina kort.
Jag skulle gäran oxå vilja åka dit :)
psst du får skaffa dig Facebook oxå så man kan prata med dig och ha ännu mer koll på vad som händer i Nässjö.
Vi måste snart träffas igen.
Sköt om dig Kram Nancy

http://pinknanc.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heléne - 19 augusti 2012 14:30

Jag har flyttat min blogg till Lemontrees2.blogspot.com. Välkommen att kika in där. Må så gott! ...

Av Heléne - 23 juni 2012 16:28


Nähä...........nu är det dags att lämna påsk och önska er Trevlig Midsommar. Jag får verkligen skärpa till mig med bloggandet.     ...

Av Heléne - 9 april 2012 17:32


      Många olika slags påskägg har det blivit i helgen. Men allra mest blev det Anton Bergs mandelägg. Har man bara låtit en slinka in genom munnen så kan man inte sluta förrän påsen gapar tom. Dock blev det inga...........       .......

Av Heléne - 5 april 2012 17:15


    En riktigt Glad Påsk önskar jag er.

Av Heléne - 10 februari 2012 17:35


Nu har det varit kallt ett bra tag och man längtar mest till en kopp tea eller varm choklad med marchmallows, en filt och en brasa. Mmmm............mysigt!     ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards