Direktlänk till inlägg 4 januari 2010

Hawaii

Av Heléne - 4 januari 2010 12:34

 HAWAII

  

  

  

  

Ordet Hawaii låter fantastiskt och får de flesta att tänka på Paradiset. Jag håller med till viss del men Hawaii har även en annan sida. Jag har besökt Oahu, Kauai och Maui vid 3 tillfällen - 1984, 1986 och 1994. Ni ser, det är längesedan men jag har fortfarande en relation till dess öar.

 

Oahu - The Main Island är huvudön och väldigt exploaterad. Här finns Honolulu och Waikiki. Även att jag inte tycker man ska åka till Hawaii och bara bada och stanna på Waikiki så måste jag ändå säga att det är otroligt att kunna ha en så fin strand mitt inne i en storstad. Det är unikt! Tröttsamt är alla skyltar på japanska för att tillgodose alla japaners språksvårigheter. Åker man norrut så kan man hitta jättefina stränder där man är mer eller mindre själv. Detta är mer Hawaii! På Oahu finns hur mycket som helst att göra bara man hyr en bil och tar sig runt. Jag visar några av mina favoritplatser nedan.

 

(Bilderna är gamla och från olika årtal, så ni får ha överseende med kvalitén).

 

  

Chinaman´s Hat - suveränt pic-nic område

 

   

Waimea Falls Park - härligt tropiskt.

 

   

Dykning vid Shark´s Cove. Häftigt!

 

  

Dole´s Pineapple Farm . Ananas - ett måste på Hawaii

 

  

Hanauma Bay - mycket turister men man kan snorkla och mata fiskarna från handen.

 

      

Polynesian Cultural Center - för att se hur folk lever på andra öar i Söderhavet.

 

  

Tempel på östra sidan jag glömt namnet på.

 


  

Waikiki är kanske ingen favoritplats men det är fantastiskt att ha en så fin strand mitt inne i storsta´n . I bakgrunden syns Diamond Head.

   


 

  

Sheraton Ala Moana Surfrider. Hotellet vi bodde på ligger beachfront Waikiki och var ett bland de första där. Men vill ni bo här så ta med den stora plånboken.

 

   

Shila - god koreansk mat som grillas vid bordet. Mums!!

 

 

Kauai är min favoritö och den kallas - The Garden Island. Så fort man kommer dit förstår man varför. Här är otroligt grönt och vackert och man får inte nog av alla häftiga vyer. Värt att besöka är bla Fern Grotto, Waimea Canyon, Spounting Horn, Poipu Beach -där vi bodde och Coconut Plantation mm. Ön har också sköna, avkopplande stränder och mysiga byar.

 

 

Waimea Canyon - ett mini Grand Canyon som inte är så mini. Flygplanen nere i dalen är små som prickar.

    

Koloa kommer man till genom att åka genom en väldoftande eucalyptus allé från Poipu sett.

    

  

Maui är en blandning av de båda andra öarna. Härifrån utgår valsafaris från Lahaina. Haleakala är en naturlig kopia av ett månlandskap. Vägen till vackra Hana är minst sagt krokig. Iao Needle har en tropiskt vacker natur. Stränderna är härliga. Vi bodde på Kaanapali och det kan jag rekommendera.

  

Nummerplåt al a Hawaii.

  

  

Egentligen har jag sagt att jag är färdig med Hawaii men det är inte utan att man längtar dit. Jag har ju inte sett Hawaii - The Big Island, Molokai eller Lanai än. Jag börjar förstå min vän som varit där ca 20 ggr. Man får lätt en längtan dit, trots allt! Aloha!!

 



 
 
Marieg

Marieg

4 januari 2010 16:50

Underbara bilder... har jag rätt om jag gissar att du längtar iväg??? Vi har bokat 2 veckor till Grekland i sommar (Naxos oxh Amorgos) Nu återstår bara att få med hela familjen.. det är inte så populärt att resa när man är 15 år visst... Har du något tips? Hot? Muta? Fast jag har nog redan prövat allt... Har du hunnit läsa något i dina tidningar...
Ha det bra!
/Marie

http://mariegustafsson.wordpress.com

 
Ingen bild

Heléna

6 januari 2010 23:12

Ååå vad härligt det ser ut! Verkligen längtan i bilderna...;)
Ses väl på jobbet i morgon?
Kram
Heléna

 
Nancy

Nancy

19 januari 2010 03:31

Ååå vill oxå dit de ser hur skönt ut som helst.
Marie kan nog tyvärr inte få tips av dig Helene :( Jag tycker du ska åka själv Helene GÖR DE!! om tråk månsarna inte vill.
Kram kram

http://pinknanc.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heléne - 19 augusti 2012 14:30

Jag har flyttat min blogg till Lemontrees2.blogspot.com. Välkommen att kika in där. Må så gott! ...

Av Heléne - 23 juni 2012 16:28


Nähä...........nu är det dags att lämna påsk och önska er Trevlig Midsommar. Jag får verkligen skärpa till mig med bloggandet.     ...

Av Heléne - 9 april 2012 17:32


      Många olika slags påskägg har det blivit i helgen. Men allra mest blev det Anton Bergs mandelägg. Har man bara låtit en slinka in genom munnen så kan man inte sluta förrän påsen gapar tom. Dock blev det inga...........       .......

Av Heléne - 5 april 2012 17:15


    En riktigt Glad Påsk önskar jag er.

Av Heléne - 10 februari 2012 17:35


Nu har det varit kallt ett bra tag och man längtar mest till en kopp tea eller varm choklad med marchmallows, en filt och en brasa. Mmmm............mysigt!     ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards