Direktlänk till inlägg 8 augusti 2010

Kina 2010 - Guilin - Lifloden - Yangshou - Peking

Av Heléne - 8 augusti 2010 17:25

Nu har vi varit iväg en vecka. Rysligt vad tiden går fort. Guilin är vackert och exotiskt men på kvällarna blinkar alldeles för många Las Vegas-lampor. Här är mycket mer moppar än bilar till skillnad från Peking. Dagen börjar med ett besök i Rörflöjtsgrottan med stalagmiter och stalagtiter, som sträcker sig 240 m in i berget. Även här är de glada över färgade lampor. Effektfullt men allt det genuina försvinner.


Besök på teodling och teinstitut. Här gör vi besök i plantagen och får följa bladen till framställning av riktigt tea. Här pratar vi högkvalitativa varor och priserna är också därefter. Upplever en riktigt proffsig teaceremoni. Underbart!


4 av oss åker på fotmassage/zonterapi. Mycket skönt och vi önskar tiden stod stilla. Kvällen avslutas med att vi åker ut på Lifloden för att följa fiskare som använder flottar och skarvar (fåglar) för att fånga fisk. Det regnar och vi blir riktigt våta.


  


   


   Bussen tar oss Mopan Hill Warf där vår kryssningsbåt utgår och som ska ta oss utmed Lifloden ner till Yangshou. Det regnar och är dimmigt. Nåväl, det är nästan magiskt att åka jämte alla sockertoppsberg som kantar floden. Dimmorna ligger som slöjor mellan topparna. De 4 tim går fort trots att lunchen inte var så god här. Vi springer ut och in för att fota. Plötsligt dyker värden upp med en STOR flaska och undrar om vi vill köpa ormsprit. Magen vänder sig när jag ser alla ormar som ligger på botten av flaskan. Båten anländer Yangshou och vi möts av golfbilar som tar oss upp till stan där andra fordon väntar som ska ta oss ut på landsbygden. Här är vackert!! Jättemysigt! Besök i ett inhemskt hus som var 300 år gammalt. Gumman som bodde där var jättegullig.


Ut på stan för att göra diverse små inköp m Mita och Ola. Egfter den goda middagen åker vi till en föreställning som är....................finns inte ord. Jag ska försöka beskriva. Scenen är ENORM i och kring Lifloden med 9 sockertoppsberg i bakgrunden som lyses upp effektivt. Sanjie Liu är koreograf. Han gjorde även invigningen till OS i Peking. 600 aktörer deltar i showen som handlar om minoritetsfolk i Kina. Uppsättningen kostar totalt ca 1,5 miljarder kronor. Då får ni lite hum om vad som gäller. Fantastiskt! Tyvärr var det för mörkt för att ta bilder. Jag får inte fram ett ord efter föreställningen utan sitter bara o gapar i regnet. Wow!!


        


                


  


  

  


När vi nu passerat juli och kommit in i augusti återvänder vi till Peking. Den gemensamma resan är officiellt över och vi ska nu klara oss mest på egen hand. Landskapet utanför bussfönstret är jättefint när vi åker Yangshou - Guilin. Flyger till Peking och går sedan för att äta på Pizza Hut med Mita o dom.


Vaknar på morgonen och mår jättedåligt. Klarade inte pizzan i går kväll efter den lätta kinesiska maten vi ätit i snart 2 veckor. Trots detta åker jag med Mita o dom till Fågelboet och de övriga OS-byggnaderna. Idag ska alla inköp göras men efter några minuter på marknaden återvänder jag själv till hotellet för att gå till sängs. Jag mår riktigt dåligt. Asar mig ner till zonterapin men det blir en hemsk plåga eftersom jag mår dåligt i varje del av kroppen. På kvällens avskedsmiddag, med Pekinganka, svartnar allt för mig och jag tar en taxi tillbaka till hotellt. Skulle aldrig åkt med från början. Ingen bra avslutning på en fantastisk resa som klaffat i alla led. Jag rekommenderar verkligen Svensk-Kinesiska och vår guide Eskil var fantastisk. Likaså våra lokalguider. Fortfarande idag mår jag dåligt och har ingen ork och jag undrar när jag ska få bli frisk igen!?


   


   


     

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heléne - 19 augusti 2012 14:30

Jag har flyttat min blogg till Lemontrees2.blogspot.com. Välkommen att kika in där. Må så gott! ...

Av Heléne - 23 juni 2012 16:28


Nähä...........nu är det dags att lämna påsk och önska er Trevlig Midsommar. Jag får verkligen skärpa till mig med bloggandet.     ...

Av Heléne - 9 april 2012 17:32


      Många olika slags påskägg har det blivit i helgen. Men allra mest blev det Anton Bergs mandelägg. Har man bara låtit en slinka in genom munnen så kan man inte sluta förrän påsen gapar tom. Dock blev det inga...........       .......

Av Heléne - 5 april 2012 17:15


    En riktigt Glad Påsk önskar jag er.

Av Heléne - 10 februari 2012 17:35


Nu har det varit kallt ett bra tag och man längtar mest till en kopp tea eller varm choklad med marchmallows, en filt och en brasa. Mmmm............mysigt!     ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards