Direktlänk till inlägg 28 juli 2009

Husbilssemester Schweiz-Österrike-Slovenien-Kroatien-Österrike

Av Heléne - 28 juli 2009 18:07

Varje sommar åker vi med husbilen neråt Europa. Våra favoritländer Schweiz och Österrike är givna, men sedan varierar vi mellan Frankrike, Italien eller Kroatien. I år började vi i Luzern i Schweiz. Vi älskar denna plats och det är faktiskt sagolikt vackert. Att gå över träbron från 1300-talet, strosa i den lagom stora sta´n, se slottet Michael Jackson vill köpa, åka båt på Vierwaldstätter See och åka högt upp i bergen. Allt är suveränt!

Iår var vädret inte så bra så vi bröt upp lite tidigare.


Genom Lichtenstein mot Österrike. Där var samma tråkiga väder så vi var bara i vår favvoplats - Zell am See och Saalfelden där vi brukar åka sommarrodeln. Snabbt uppbrott och vidare till Bled i Slovenien. Superfin sjö med klart, friskt, turkost badvatten. Härligt!


Når slutligen Rovinj i Kroatien. Bor på Vestar Camping. Perfekt plats - 40 m från havet, 40 m från stora poolen och 40 m från toaletterna. Kunde inte få en bättre campingplats. Men dyrt, över 600 kr/natt och efter 4 nätter var den bokad och vi gav oss av till Vrsar där min syster, Simon o Adam var. Får bra plats även på denna camping. Stan är mysig och maten bra. Varje kväll gick vi i de gamla slingrande gränderna upp till toppen. Där fanns många fotomöjligheter. Vi badade en del men vi är inte den stora bad-o-sol-familjen, så ett par timmar om dagen räcker gott för oss. Dessutom är det väldigt stenigt och hårt vid Kroatiens badplatser så man får nog av de också. Slutligen kom Nancy och Anders ner med sina barn o goa hunden - Sally. Vi väntade länge på att de skulle komma. När de slutligen kom fick vi bara ett par dagar tillsammans innan vi var tvugna att bryta upp och åka hemåt.


Egentligen skulle vi åkt till Prag men vi ändrade resrutt och åkte tillbaka till Österrike igen. Stannade en dag i Zell am See för att sola och bada och äta apfelstrudel. Om vi inte fick så mycket färg i Kroatien så fick vi det här. Vädret var kanon och vi blev pepparkakor efter bara en dag. Härligt att kunna bada i en ren, klar o frisk sjö samtidigt som man kan se snön uppe på Kitzsteinhorn i Kaprun. Med en klump i halsen lämnar jag Z am S. Men det är bara jag som inte vill hem. De andra har längtat hem i flera dagar. Jag kunde varit ute lika länge till. Kör norrut 105 mil innan vi ger oss för att sova och når Småland på em dag 2. Hämtar Simpson hos mormor o morfar där han haft det jättebra. Så det var inte bara jag som tyckte det var "tråkigt" att komma hem, igen!

 
 
Nancy

Nancy

13 augusti 2009 22:07

De e så duktig på att skriva, du skulle blivit författare istället ;)
Bilderna är jätte fina (ett var väl mindre fint de var nog för att jag förstörde kortet med munnen full med mat *LER*)
De sista är ju bara såå underbart med goingen Anton i gräset och så ser man snön på topparna längre bort I LIKE IT ;)
Ha de gott,håller med hoppas vi ses snart
Kram Nancy

http://pinknanc.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Heléne - 19 augusti 2012 14:30

Jag har flyttat min blogg till Lemontrees2.blogspot.com. Välkommen att kika in där. Må så gott! ...

Av Heléne - 23 juni 2012 16:28


Nähä...........nu är det dags att lämna påsk och önska er Trevlig Midsommar. Jag får verkligen skärpa till mig med bloggandet.     ...

Av Heléne - 9 april 2012 17:32


      Många olika slags påskägg har det blivit i helgen. Men allra mest blev det Anton Bergs mandelägg. Har man bara låtit en slinka in genom munnen så kan man inte sluta förrän påsen gapar tom. Dock blev det inga...........       .......

Av Heléne - 5 april 2012 17:15


    En riktigt Glad Påsk önskar jag er.

Av Heléne - 10 februari 2012 17:35


Nu har det varit kallt ett bra tag och man längtar mest till en kopp tea eller varm choklad med marchmallows, en filt och en brasa. Mmmm............mysigt!     ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Juli 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards