Inlägg publicerade under kategorin Allmänt

Av Heléne - 15 mars 2011 18:41

Himmel...........det var ju ett tag sedan julen tog slut och på mitt sissta inlägg står det God Jul. Måste skärpa mig och skriva lite oftare framöver. Jag har i alla fall börjat året med att bl a scrappa endel. Lite kort, ett fotoalbum och "pärmar" till anteckningsblock.

Min mamma fyllde 80 år så jag gjorde ett litet kort till henne.

Av Heléne - 23 december 2010 22:19

God Jul önskar jag er ALLA och många julkramar!! /  Merry Christmas to you all!

Av Heléne - 20 december 2010 21:32

Måste bara få visa er små fantastiska skapelser som det är synd att äta upp. Men blir du inte sugen när du ser de här små underverken!? Mmmmmm..........

Av Heléne - 14 november 2010 20:47

Det mest speciella bröllop jag varit på var på Disneyland i LA förra månaden. Det var ett venetianskt maskeradbröllop. Alla gästerna var tvugna att bära en mask för ögonen för att få komma in. Ja, in är kanske att ta i eftersom bröllopet hölls i Rose Garden på Disneyland Hotel. Romantisk uppsättning! Jag visa bilder för att ni ska kunna se hur det såg ut. Både brud o brudgum hade punkstövlar på sig. Brudgummen dessutom en massa nitar på byxorna. Men det hela var väldigt elegant ändå på något vis. Upplevelse var det i alla fall. Och vi dansade så att bruden tappade ärmarna på sin klänning.  Maskerna, ja flög av de flesta innan middagen började.

Alla förberedelserna innan ceremonin.

Lyckligt nygifta!

Av Heléne - 7 november 2010 21:03

För ett tag sen var jag med om en häftig, ovanlig möhippa i Hollywood. Bruden har udda, moderna punk-spunk-stilen. Vi startade i en Hummer-limousin från Disneyland, Anaheim i LA och åkte ut till Hollywood. Limon hade plats för 21 pers och var den längsta jag sett i hela mitt liv. Den hade sköna skinnsoffor, 3 tv-skärmar o 2 barer med flera hundra ledlampor. Stilen skulle nog passa en hiphop stärna som en smäck. Biltokig som jag är så tyckte jag detta var höjpunkten på kvällen.

I Hollywood åkte vi till fyra udda dessertställen och käkade div goda desserter som vi "sköljde ner" med champagne. Avslutningen på kvällen var rodeo inne på en bar. Kul minne som jag aldrig kommer glömma.

En oförglömlig kväll!!

Av Heléne - 3 oktober 2010 11:59

Om ett par dar så är det dags att ge sig ut på en liten speciell upplevelse. Maskerdbröllop på Disneyland i Los Angeles. Mellansystern, i den familjen jag bodde som utbytesstudent för en herrans massa år sedan, ska gifta sig. De har bestämt sig för att ha ett venetianskt maskeradbröllop på Disneyland där alla gäster bl a måste bära mask för att komma in.

Men först blir det en tur till San Francisco och Los Altos förstås. Napa Valley är ju också givet när man åker över annars har man liksom inte varit där. Tack vare Facebook har jag åter fått kontakt med Emmanuel Bouyssounouse som jag ska träffa uppe i SFO någon dag. 12 dagar blir lite kort tid men annars blir det nog bra. Bekymret är bara att Bin Ladin och Al Qaida är ute och ställer till det ute i världen. Särskilt oroande eftersom jag ska flyga via London. Håll tummarna att allt går bra!!  Kram

Av Heléne - 8 augusti 2010 17:25

Nu har vi varit iväg en vecka. Rysligt vad tiden går fort. Guilin är vackert och exotiskt men på kvällarna blinkar alldeles för många Las Vegas-lampor. Här är mycket mer moppar än bilar till skillnad från Peking. Dagen börjar med ett besök i Rörflöjtsgrottan med stalagmiter och stalagtiter, som sträcker sig 240 m in i berget. Även här är de glada över färgade lampor. Effektfullt men allt det genuina försvinner.

Besök på teodling och teinstitut. Här gör vi besök i plantagen och får följa bladen till framställning av riktigt tea. Här pratar vi högkvalitativa varor och priserna är också därefter. Upplever en riktigt proffsig teaceremoni. Underbart!

4 av oss åker på fotmassage/zonterapi. Mycket skönt och vi önskar tiden stod stilla. Kvällen avslutas med att vi åker ut på Lifloden för att följa fiskare som använder flottar och skarvar (fåglar) för att fånga fisk. Det regnar och vi blir riktigt våta.

Bussen tar oss Mopan Hill Warf där vår kryssningsbåt utgår och som ska ta oss utmed Lifloden ner till Yangshou. Det regnar och är dimmigt. Nåväl, det är nästan magiskt att åka jämte alla sockertoppsberg som kantar floden. Dimmorna ligger som slöjor mellan topparna. De 4 tim går fort trots att lunchen inte var så god här. Vi springer ut och in för att fota. Plötsligt dyker värden upp med en STOR flaska och undrar om vi vill köpa ormsprit. Magen vänder sig när jag ser alla ormar som ligger på botten av flaskan. Båten anländer Yangshou och vi möts av golfbilar som tar oss upp till stan där andra fordon väntar som ska ta oss ut på landsbygden. Här är vackert!! Jättemysigt! Besök i ett inhemskt hus som var 300 år gammalt. Gumman som bodde där var jättegullig.

Ut på stan för att göra diverse små inköp m Mita och Ola. Egfter den goda middagen åker vi till en föreställning som är....................finns inte ord. Jag ska försöka beskriva. Scenen är ENORM i och kring Lifloden med 9 sockertoppsberg i bakgrunden som lyses upp effektivt. Sanjie Liu är koreograf. Han gjorde även invigningen till OS i Peking. 600 aktörer deltar i showen som handlar om minoritetsfolk i Kina. Uppsättningen kostar totalt ca 1,5 miljarder kronor. Då får ni lite hum om vad som gäller. Fantastiskt! Tyvärr var det för mörkt för att ta bilder. Jag får inte fram ett ord efter föreställningen utan sitter bara o gapar i regnet. Wow!!

När vi nu passerat juli och kommit in i augusti återvänder vi till Peking. Den gemensamma resan är officiellt över och vi ska nu klara oss mest på egen hand. Landskapet utanför bussfönstret är jättefint när vi åker Yangshou - Guilin. Flyger till Peking och går sedan för att äta på Pizza Hut med Mita o dom.

Vaknar på morgonen och mår jättedåligt. Klarade inte pizzan i går kväll efter den lätta kinesiska maten vi ätit i snart 2 veckor. Trots detta åker jag med Mita o dom till Fågelboet och de övriga OS-byggnaderna. Idag ska alla inköp göras men efter några minuter på marknaden återvänder jag själv till hotellet för att gå till sängs. Jag mår riktigt dåligt. Asar mig ner till zonterapin men det blir en hemsk plåga eftersom jag mår dåligt i varje del av kroppen. På kvällens avskedsmiddag, med Pekinganka, svartnar allt för mig och jag tar en taxi tillbaka till hotellt. Skulle aldrig åkt med från början. Ingen bra avslutning på en fantastisk resa som klaffat i alla led. Jag rekommenderar verkligen Svensk-Kinesiska och vår guide Eskil var fantastisk. Likaså våra lokalguider. Fortfarande idag mår jag dåligt och har ingen ork och jag undrar när jag ska få bli frisk igen!?

Av Heléne - 8 augusti 2010 14:31

I veckan avslutade jag en resa till Kina. Eftersom jag tog över 1000 bilder är det svårt att bara välja ut ett fåtal. Därför delar jag upp resan i två delar.

Vi åkte nattflyget till Peking där Eskil, vår 25-årige guide från Svensk-Kinesiska, mötte oss. Programmet började med en rivstart. Vi åkte direkt till Himmelens Tempel efter att vi ätit lunch. Alla måltider utan frukost åts med pinnar så det var bara att hugga i från början. Himmelens Tempel är ett detaljrikt, färgglatt byggnadsverk................som ser ut som de flesta andra som härstammar från kejsartiden. Dagen avslutades på en marknad där man kunde handlat hur mycket som heslt. Jag börjar inse att jag har tagit med mig alldeles för mycket i resväskan även om jag reser lätt.

Besök på Himmeslka Fridens torg och Förbjudna staden kändes speciellt. Men byggnaderna tog aldrig slut. När man gått igen en så kom näst o nästa o alla såg nästan likadana ut. Tänk att gå vilse här. På ett sidenväveri köper jag en sidenjacka och ett silketäcke o tillhörande kudde. Nu återstår Pekingoperan som jag längtat till i flera år. Men..............det hade jag inte behövt göra. Det hade räckt med 5 min i det oväsendet. Puh!

Provar 1000-åriga ägg. Vitan är genomskinligt mörkbrun och med gråsvart äggula. Bäst att ta det lite försiktigt. Kollar in en cloissoné tillverkning. Inte min stil men hantverket är fantastiskt och det gör föremålen dyra. En stor vas vi såg kostade 1,5 milj kronor. Färden går vidare till Andarnas väg, som leder mot Minggravarna och slutligen Kinesiska Muren. Det är en STOR dag. Vi går den svåra biten på muren och det är mycket brant på sina ställen. Men vad gör det!? Vi är fulla av energi denna speciella dag. Så vi klättrar till 888 m ö h.

Vi börjar morgonen i en park mitt i Peking där det är full aktivitet på folk i alla åldrar men mest gamla. De utför taiqi och många andra olika övningar. Fantastiskt att se hur viga och allerta de är. Fortsätter till en pärlbutik där jag köper mina livs första pärlor. Svarta rekommenderades jag till min naturliga färg. Men i själva verket är de i skiftande mörkt lila och skimrar mot grönt i vissa lägen. Kul! Sommarpalatset, dit kejsaren flydde under varma sommarmånader, är fint. Här finns en sjö där bl a marmorbåten ligger fast ankrad och världens längsta dekorerade pelargång på hela 710 m. Det här är ett populärt utflyktsmål för kineserna själva. Lunchen käkar vi hemma hos en familj i hutongerna. Intressant och mkt gott. Därifrån åker vi en tur med cykelrickshaws i gränderna. Stannar vid trumtornet och kämpar de 79 höga, branta trappstegen till toppen där vi upplever en trumshow som förr talade om klockan. Killarna slog på jättetrummor. det var riktigt maffigt. Middag på en mongolisk restaurang.

Väcktes innan tuppen vaknar redan 5.00 am. Puh! Tar morgonflyget ner till Xian. Tar ca 2 tim. Här är lika hett som i Peking. Vid stadsmuren vaälkomnas vi av dansare och andra uppträden. En guldnyckel lämnas till oss var och en i samband med ett välkomstbrev. Häftigt! Vi går ett stycket på muren som byggdes under Mingdynastin. Den är 1,4 mil lång. Här kan man även hyra cyklar och cykla runt om man vill. Lunch på ett flott hotell med bl a en man som tillverkar färska nudlar allt eftersom man äter dem. Vidare till Shaanxis museum som har landets finaste samlingar av historiska fynd. Vidare till närbelägna Vildgåspagoden från år 654. En man lär oss lite om kalligrafi och kinesiska tecken.

Snabbdusch och sen iväg på en dansföreställning från tangdynastin. Kanonfint! Middagen bestod av enbart dumplings och efter ett antal så börjar de nästan sitta fast i gommen. Xian är en fin stad även nattetid. Här bor 6 milj mot Pekings 13 miljoner och får inte ens kallas för storstad. Puh!

Besöker en jadefabrik där de gör fantastiska konsthantverk. Men det är inte min stil så inga inköp. Nu kommer en stor händelse: Besöka och uppleva terracottaarmén i Xian. Det tog 36 år och 700.000 man att färdigställa armén. Intressant att se hur de grävt fram största delarna av de 8000 soldaterna som hittades först 1974 av några bönder som skulle gräva en brunn. En av männen signerade min bok.

Eftersom vi har tid över går vi till ett Tea House där vi får vara med om en traditionell teaceremoni och provsmaka 4 sorter. Tillbaka till flyget som tar oss till Guilin. 2 tim smidig flygning tar oss till något som liknar Las Vegas och vi funderar på om piloten kört fel.